BRAND VAN EGMOND OVER HET OPROEPEN
VAN EMOTIES IN EEN ONLINE WERELD
William Brand, oprichter en ontwerper van Brand van Egmond, maakt al ruim
30 jaar lichtsculpturen voor residenties en openbare ruimtes. Als geen ander weet hij
in het oog springende creaties te maken, die men – net zoals kunst – dient te ervaren.
Zijn uitgesproken, verrassende en soms sensuele sculpturen van licht zijn gemaakt
om emoties op te roepen en om de identiteit van een ruimte te versterken. LEEM WONEN
ging in gesprek met Brand van Egmond over het oproepen van emoties in een online wereld.

WAT IS PRECIES JULLIE VISIE TEN AANZIEN VAN ONLINE ZICHTBAARHEID?
William Brand: “Online zichtbaarheid en digitale communicatie in deze online wereld is onmisbaar geworden. Dat geldt ook voor ons atelier. Ons clientèle is internationaal en veelvuldig online actief; op basis van onze digitale aanwezigheid krijgen wij aanvragen uit de verste hoeken van de wereld en raken we in contact met mensen die we niet op een andere wijze, bijvoorbeeld door een beurs of advertentie, zouden kunnen ontmoeten.
Tegelijkertijd blijft het een uitdaging om deze doelgroepen eenzelfde ervaring te bieden als degenen die onze lichtsculpturen in het echt zien. Het is niet zonder reden dat wij dagelijks cliënten in ons atelier in Naarden ontvangen, waarvan sommigen speciaal komen binnenvliegen. Vorige week kwam een echtpaar per auto uit Genève, omdat ze een nieuwe collectie van onze hand, die nog niet in Zwitserland te vinden is, wilden zien. Daar komt alles echt tot leven; ze voelen dan een aantrekkingskracht tot een bepaalde collectie, begrijpen de afmetingen, zien het handwerk en filosoferen hoe het sculptuur in hun leefruimte zal passen. Het blijft lastig om die emotie te vangen en om te zetten in een online ervaring.
ONLINE VERSUS FYSIEK
We leven in een tijdperk waarin mensen een groot deel van hun tijd op beeldschermen kijken. Maar er is een overbelasting aan uitingen die om aandacht schreeuwen. Voor ons de uitdaging om in de vluchtigheid van deze tijd te blijven kijken voorbij de tijdelijke trends en ons te focussen op het raken van mensen op basis van authenticiteit, creativiteit en schoonheid.
We zijn actief in meer dan 90 landen; elke cultuur vraagt om een andere benadering en maakt daarbij gebruikt van bepaalde kanalen en platformen. Voor klanten die ons graag online willen volgen, zijn we vindbaar op Instagram, Facebook, LinkedIn, Pinterest en WeChat. Geïnteresseerden kunnen zich ook inschrijven voor onze inspiratie mail om zo op de hoogte te blijven van al onze ontwikkelingen.
Voor degenen die onze lichtsculpturen live willen zien, is er allereerst ons atelier in Naarden. En in Studio Des Arts in Buren hangt bijvoorbeeld het sprankelende, volledig met de hand gemaakte lichtsculptuur Crystal Waters van Brand van Egmond: een luchtig netwerk van gevlochten draad en fonkelende LED lichtjes.