TEFAF 2020; DE IMPACT VAN KUNST
OP ‘THE NEXT GENERATION’
Wat is de impact van kunst op ‘the next generation’? Met die vraag ging TEFAF aan de slag
voor de editie van 2020. Patrick van Maris, CEO van TEFAF, zei hierover: “In een tijdperk
waarin duurzaamheid en welzijn belangrijke thema’s zijn, is het goed te weten
waarom de volgende generatie geld uitgeeft aan kunst en wat de impact van kunst is op hun leven.”
TEFAF liet ArtTactic een analyse doen. Deze is gepubliceerd in het 2020 TEFAF Art Market Report.
In dit blog gaan we in op een aantal opvallende resultaten. Lees je mee?
POSITIEVERE KIJK OP HET LEVEN
Maar liefst 91% van de ondervraagden (de zogenaamde ‘millennials’, dus de generatie geboren tussen 1980 en 2000) gaf aan, dat kunst hun kijk op de wereld beïnvloedt.
AD.nl publiceerde 8 maart jl. nog een artikel over burn-outs en depressies bij millennials: van de ruim 3 miljoen jongvolwassenen zitten er 100.000 thuis en 3 van de 4 studenten kampt op enig moment met emotionele uitputting, depressies en angststoornissen.
Het was al bekend, dat mensen zich na een museumbezoek geïnspireerd en opgeladen voelen, nieuwe perspectieven ontdekken daardoor positiever worden. Beste ouders van millennials: neem ze mee naar een museum of geef ze een kunstwerk voor hun verjaardag!
FINANCIËLE HULP ALS ZINGEVING
Ook opvallend is, dat 72% van de ondervraagde millennials een gevoel van sociale betrokkenheid heeft, wanneer zij een bijdrage kunnen leveren aan het beschermen van kunst. In de geschiedenis verwijst ‘art patronage’ naar de financiële steun die bijvoorbeeld koningshuizen, pausen en musici hebben geboden. Natuurlijk hebben zij als liefhebbers van kunst, met hun dikke portemonnees, ook een substantiële bijdrage kúnnen leveren. Maar veel belangrijker in dit perspectief is: van geven wordt je gelukkig. “Geven is ontvangen”, aldus Deepak Chopra (arts, schrijver en nobelprijswinnaar).
Las je net niet in het kopje hierboven, dat veel millennials depressief zijn? Geven aan kunst is dan toch net zoiets als 1 + 1 = 3?
VERZEKERD VAN EEN LANGE TOEKOMST
Is kunst niet per definitie al duurzaam? Bewaard omwille van meerdere generaties en gemaakt met materialen die de tand des tijds doorstaan. Lichtkunstenaar William Brand van Brand van Egmond, die al jaren verbonden is aan deze prestigieuze kunstbeurs, creëert met zijn hedendaagse collecties zogezegd ‘nieuw erfgoed’. Orpheus, zijn recente werk dat William op deze editie presenteerde, is geïnspireerd op een van de meest legendarische dichters en zangers uit de Griekse mythologie. Hij had zo’n magische stem, dat zelfs stenen erdoor werden gehypnotiseerd. William vormde deze halfedelstenen, gouden mineralen en delicate rozen – gevangen in een beschermende omhelzing van gegoten brons – tot nieuwe lichtsculpturen die verzekerd zijn van een lange toekomst en vele generaties zal verwonderen.
Maar hoe belangrijk de thema’s welzijn en duurzaamheid ook zijn voor de toekomst van kunst, de primaire drijfveer voor 94% van de art patrons is een passie voor kunst, zo laat ArtTactic weten. Dus hey, als kunst iets is waar je enthousiast en blij van wordt, doe er dan wat mee! Uiteindelijk is het een investering in jezelf.