SALONE DEL MOBILE ’17 DEEL 3
INTERVIEW MET TOPDESIGNER PIERO LISSONI
Het derde en laatste deel van de minireeks over mijn avonturen in Milaan
betreft een interview met mijn grote designheld Piero Lissoni.
Twee jaar geleden miste ik hem onverhoopt bij zijn bezoek aan Noort Interieur
maar nu leek het in de sterren geschreven elkaar dan toch te ontmoeten….
Want in Milaan, in de showroom van Porro, kreeg ik bij binnenkomst
de totaal onverwachte vraag of ik hem wilde interviewen.
Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen!
Geluk dwing je af
Je moet je voorstellen, dat ik nog geen twee uur geleden was geland en net een uurtje in de bus had gezeten onderweg naar het centrum van Milaan. Vlak voor het eindstation bij Piazza del Duomo reed de bus door een straat, waar mijn hart meteen al begon te kloppen: Via Durini. Hier bevinden zich namelijk een aantal zeer interessante showrooms met de mooiste Italiaanse labels, waaronder die van Porro.
Bij binnenkomst, met mijn koffer nog aan de hand, werd mij gevraagd of ik van de pers was. Ik antwoordde bevestigend. Ik bén tenslotte pers, maar ik wist niet precies wat er met dit antwoord boven mijn hoofd hing. De dame keek op haar lijst maar kon mij niet vinden en vroeg vervolgens naar mijn visitekaartje. Die had ik gelukkig direct bij de hand. Ik legde nog uit dat ik publiceer onder mijn bedrijfsnaam LEEM WONEN maar ook schrijf voor andere woongerelateerde magazines. Ze schreef mijn naam op de lijst en knikte instemmend met de woorden: “De heer Lissoni is onderweg. We moeten nog even geduld hebben, maar als het je uitkomt, kun je om 13.10u aanschuiven voor het interview.” Een interview met Piero Lissoni? Eh, nou, daar maken we wel even tijd voor hoor!
De dame had kennelijk geen idee dat dit puur toeval was. Ik was gewoon op de juiste plek op het juiste tijdstip.
Adem in, adem uit
Die middag bleek dus een perspreview te zijn! Viel ik even met m’n neus in de boter! En toen zag ik ook een paar TV-teams zenuwachtig heen en weer ijsberen, grote camera’s en lichtinstallaties klaarzetten. Ik had alleen maar een Iphone en een notitieboekje in m’n tas zitten…. Rustig blijven; adem in, adem uit.
Ik besloot tijdens het wachten een aantal prangende vragen over zijn ontwerpen voor Porro op te schrijven en m’n Iphone te gebruiken om foto’s te maken. Ook zou ik hem uitnodigen naar Masterly te komen om daar een aantal Dutch designers de hand te schudden en een goed glas wijn te drinken. Een uurtje later was het zover. Lissoni stond op vanuit zijn voorlaatste interview, gaf mij een charmante handkus en nodigde me uit aan tafel te komen zitten.
Ik liep met hem mee en vroeg hem of hij misschien iets wilde drinken. “Je zult wel dorst hebben na al dat geklets met de pers.” Hij wuifde het weg: “Ik ben het wel gewend en het is goed dat er zoveel aandacht is. Wist je dat ik 9 van de 10 keer met andere dingen bezig ben? Ik ben een ontwerper, maar veelal ben ik bezig met bedrijfsmatige zaken. Marketing en PR, het leiden van mijn bedrijf, mijn medewerkers onderwijzen en inspireren”.
Ik hoorde mezelf antwoorden: “Tja, dat moet wel wat discipline vergen. En dat al 30 jaar! Hoe houd je dat vol?” Lissoni antwoorddde dat hij het graag doet. Hij noemt zichzelf een geluksvogel, gezegend met een talent dat hij ten volste wil benutten. Bovendien voelt hij zich nog jong en energiek. Hij keek er een tikje ondeugend bij. Een fijn begin voor een goed gesprek….
Estethiek als religie
“Kun je iets over je prachtige nieuwe ontwerpen voor Porro vertellen? Ik zie in de basis veel van jouw kenmerken terug, met natuurlijke materialen, simpele lijnen en een subliem afwerkingsniveau. Maar je hebt dit keer – heel verrassend – ook wat kleuren toegevoegd. Ze doen mij denken aan de Hollandse schildermeesters: donkerrood, blauw en okergeel…”
Lissoni: “Ik houd niet van trends maar van tijdloze ontwerpen; ongecompliceerd en elegant. Het gaat mij niet om de functionaliteit van een ontwerp maar om de schoonheid ervan. Wij Italianen leven voor esthetiek; het moet er vooral heel mooi, sensueel en interessant uitzien. Dat is voor ons als een religie. Dat hebben we met de paplepel ingegoten gekregen. Mijn grootvader zei dikwijls tegen mij: Wees altijd elegant en zorg ervoor, dat je er op ieder moment van de dag goed gekleed uitziet.
Je hebt gelijk, ik heb dit keer iets meer kleur toegepast. Het is niet zo, dat ik opeens bedenk nu eens iets met kleur doen. Voor deze collectie heb ik verschillende gedachten en ideeën met elkaar gecombineerd. Het hout hebben we dusdanig gekleurd zodat het niet meer zijn originele uitstraling heeft. Het is nu een nieuw soort oppervlakte geworden. Eigentijds en toch verfijnd.
Ontwerpen is voor mij een continu proces en wat je nu ziet, is eigenlijk gewoon de evolutie van mijzelf. Dit is waar ik nu sta.”
Terug in de tijd en wat de toekomst ons brengt
Ik: “Je presenteert dit geheel onder de naam ‘Romantic Flower Power’. Ik zie dan ook dat je gebruik hebt gemaakt van stoffen en bloemen, maar ze zijn verstopt in het binnenwerk van de kasten…. Het maakt me nieuwsgierig: wat was het concept of jouw visie?”
Lissoni: “Ik wilde iets met stoffen doen. Vaag herinnerde ik mij nog de kasten in het huis waar ik opgroeide. Ze waren aan de binnenzijde bekleed met bloemige prints op linnen. Typisch iets uit de jaren ’40 en ’50. Die nostalgie heb ik proberen te ‘vangen’ met elegante bloemenpatronen in ‘nachtblauw’ op Japanse zijde.”
Ik vind het prachtig! Stel je voor hoe Lissoni tijdens het ontwerpproces simpelweg wordt geïnspireerd door flarden herinneringen uit zijn jeugd. Een mooi contrast met hoe hij de toekomst ziet: “Het zal een uitdaging blijven om ons cultureel gedachtegoed te vereeuwigen in onze ontwerpen en te blijven voldoen aan de kwaliteits- en servicenormen die we onszelf stellen. Met alle nieuwe technologieën en ontwikkelingen van dien. We zullen vooruitstrevend moeten blijven en bereid moeten zijn om risico’s te nemen. Ook dat heb ik van mijn grootvader geleerd.”
Ik concludeerde dat de grootvader van Piero Lissoni een wijze man moet zijn geweest….
Ondertussen werden de dames van de perspreview wat ongeduldig; ze vroegen zich af waarom wij zo lang zaten te kletsen. Tja, laten we zeggen dat dingen soms lopen zoals ze moeten lopen. Toen we eindelijk opstonden, nodigde ik Lissoni nog uit voor het architectenontbijt op Masterly. “Graag, als de agenda het toelaat. En anders tot volgend jaar!”
Biografie Piero Lissoni
Piero Lissoni werd geboren in 1956 en studeerde aan de Milan Polytechnic, waar hij in 1978 afstudeerde in architectuur. Vanaf 1984 later werkte hij als Art Director en designer bij Boffi, een Italiaans architectenbureau gespecialiseerd in het ontwerpen van keukens en badkamers. Een paar jaar later richtte hij samen met designer Nicoletta Canesi het architectenbureau Lissoni Associates op.
Lissoni staat bekend om zijn zeer minimalistische designs en heeft samengewerkt met vele van ’s werelds meest vooraanstaande design labels, waaronder Cassina, Kartell, Living Divani, B&B Italia en Porro.